Waar ben je naar op zoek?

Data Science & AI; De digitale toekomst lonkt, maar verslik je niet in quick wins

13 oktober 2020

Zie AI als het 21e-eeuwse equivalent van het introduceren van elektriciteit in bedrijfsprocessen. Wie wil er tenslotte in het donker werken? AI als brandstof voor nieuwe bedrijfsmodellen. Gelijk aan elektriciteit heeft AI echt tig mogelijke toepassingen.

Ik krijg vaak de vraag; ‘Ik wil graag met Data en de toepassing van AI aan de slag, maar waar begin ik’. Lees hiervoor mijn eerdere blog.

Ik zie ook vaak dat een eerste serieuze poging om met Data en AI aan de slag te gaan strand bij de evidente ‘quick win’ strategie. Het zou zonde zijn als een succesvolle data gedreven toekomst strand bij een eerste 'snelle' mislukking. Maar om dit voor elkaar te krijgen, moet iedereen die betrokken is incl. de business sponsors vanaf de start een lange termijn horizon in gedachte houden bij het definiëren en aangaan van de eerste projecten. Hier zijn een paar specifieke tips:

Breng een partnerschap tot stand tussen de data en AI experts en de marketing/ product management/ supply chain managers die de business mogelijkheden voor de lange termijn transformatie begrijpen. Data en AI experts moeten leren luisteren naar die mensen, zodat ze begrijpen waar de kansen op de lange termijn liggen voor strategische verbeteringen.

Kies een quick-win-project omdat het een stap in de richting van dat strategische doel is, niet alleen omdat het snel wat waarde kan genereren. Als u uw quick win niet kunt formuleren in termen van het streven naar een lange termijndoel, dan is dit niet het juiste project. Dit kan betekenen dat uw snelle overwinning niet zo snel is als het zou kunnen zijn.

Versterk de visie meedogenloos. Praat over de transformatie op lange termijn elke keer dat u rapporteert over de status van het project. Mensen die niet gewend zijn om na te denken over datawetenschap, hebben een versterkte visie nodig. Help mensen te begrijpen dat de business en hun baan aanzienlijk kan veranderen en dat zij zichzelf hierin mee kunnen ontwikkelen.

Kortom, het vermijden van de valstrik van de snelle overwinning vereist twee elementen. Ten eerste moet u zich concentreren op het transformatie doel op de lange termijn, zelfs als u een project met een beperkte reikwijdte intern probeert te verkopen. 

Ten tweede, zelfs als u zich concentreert op het werk op korte termijn, moet u iedereen helpen de langetermijnvisie in het oog te houden door consequent de boodschap te versterken dat dit slechts één stap is van een lange reis. Het eindresultaat is een kans voor een grote business transformatie.

Ik geloof dat Datascience & AI in elk hart van een succesvol businessmodel zit, ergo de basis is van een succesvol businessmodel. Datascience & AI gaan het ‘competitief’ verschil maken. De D van Digitalisering of Data hoort standaard in de marketingmix van Porter thuis en is de 5e P!

Data-, AI of robotics vacatures binnen handbereik

Staat jouw baan of opdracht er nu niet bij? Dat kan morgen anders zijn. Als wij weten wie je bent delen wij graag nieuwe kansen binnen de maakindustrie in Zuid-Oost Nederland.